ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Werkingssfeer
Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen Glas en Kozijn Specialist en opdrachtgever.
Artikel 2 Definities
- In deze Algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Glas en Kozijn Specialist: Glas en Kozijn Specialist, Donald Purmer, gevestigd te (7608 LW) Almelo aan de Schapendijk 64, gebruiker van deze Algemene voorwaarden.
Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Glas en Kozijn en Specialist een overeenkomst tot het aannemen van werk en/of het verrichten van werkzaamheden sluit en tevens iedere persoon met wie Glas en Kozijn en Specialist onderhandelt over de totstandkoming
daarvan.
Overeenkomst: iedere overeenkomst tot aanneming van werk en/of het verrichten van werkzaamheden die tussen Glas en Kozijn en Specialist en de Opdrachtgever tot stand komt, elke wijziging of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter
uitvoering van die overeenkomst.
Werk: alle werkzaamheden die het onderwerp zijn van de overeenkomst en de daarbij door Glas en Kozijn en Specialist geleverde zaken en materialen.
Meer-enminderwerk:op verzoek van, of door toedoen van Opdrachtgever aangebrachte verandering in de overeengekomen werkzaamheden die van invloed is op de overeengekomen prijs.
AANBOD
Artikel 3 Aanbod van Glas en Kozijn Specialist
- De door Glas en Kozijn Specialist gedane aanbiedingen, en gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
- Glas en Kozijn Specialist is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de Opdrachtgever schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd.
- Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro’s en inclusief omzetbelasting.
- De overeenkomst vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk.
- In de overeenkomst wordt vastgelegd of het werk tegen een vastgestelde aanneemsom of op basis van regie wordt bepaald.
- Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht.
- Bij de prijsvormingmethode regie doet Glas en Kozijn Specialist een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (onder andere eenheidsprijzen per uur van te verrichten arbeid en eenheidsprijzen van benodigde materialen).
- Afspraken tussen Opdrachtgever en onderaannemers van Glas en Kozijn Specialist binden Glas en Kozijn Specialist niet, tenzij deze afspraken door Glas en Kozijn Specialist schriftelijk zijn bevestigd.
- Glas en Kozijn Specialist kan niet aan haar aanbiedingen en offertes worden gehouden indien de Opdrachtgever, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding of offerte dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- Indien de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Glas en Kozijn Specialist daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Glas en Kozijn Specialist anders aangeeft.
- Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
- De van een offerte uitmakende bouwtekeningen, technische omschrijvingen en berekeningen van het werk blijven eigendom van Glas en Kozijn Specialist. Indien een aanbod door de Opdrachtgever niet geaccepteerd wordt dan is hij verplicht bij de offerte overlegde bescheiden zo snel mogelijk te retourneren. Het is Opdrachtgever verboden deze bescheiden zonder toestemming van Glas en Kozijn Specialist te gebruiken, kopiëren of aan derden te overhandigen.
- De offerte gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden. Bij acceptatie van de offerte per mail of per whatsapp gaat opdrachtgever tevens akkoord met de algemene voorwaarden.
TOTSTANDKOMING EN UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 4 Totstandkoming
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische opdrachtverlening door de opdrachtgever bevestigt Glas en Kozijn Specialist langs elektronische weg de ontvangst van de opdracht aan de opdrachtgever.
Artikel 5 Verplichtingen van Glas en Kozijn Specialist
- De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden van Glas en Kozijn Specialist , tenzij anders overeengekomen. Onder normale werktijden wordt verstaan werkdagen van 07:30 tot 18:00 uur.
- Een verhoging van de prijs als gevolg van wijziging van de wettelijke voorschriften en richtlijnen mogen aan de opdrachtgever worden doorberekend.
- Glas en Kozijn Specialist mag uitgaan van de juistheid van de door de opdrachtgever ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden op basis waarvan de overeenkomst is opgesteld.
- Glas en Kozijn Specialist is niet aansprakelijk voor schade, waaronder doch niet beperkt toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van zijn werkzaamheden, tenzij de schade een gevolg is van opzettelijk of bewust roekeloos handelen van Glas en Kozijn Specialist .
- Glas en Kozijn Specialist is niet gehouden tot het vergoeden van schade indien de schade en de daaraan eventueel ten grondslag liggende tekortkoming niet onverwijld na ontdekking daarvan door de opdrachtgever aan Glas en Kozijn Specialist schriftelijk is meegedeeld.
- Voor zover aan Glas en Kozijn Specialist in een specifieke situatie geen beroep op de drie vorige leden toekomt, is Glas en Kozijn Specialist in geval van een toerekenbare tekortkoming, zulks naar eigen keuze, enkel gehouden om: a. gebreken te herstellen of; b. vervangende zaken of onderdelen te leveren, doch alleen na terug ontvangst van de gebrekkige zaken of onderdelen of; c. de ontvangen aanneemsom terug te betalen, dan wel de aan de opdrachtgever verzonden factuur te crediteren of; d. een, met inachtneming van het volgende lid, in overleg met de opdrachtgever door Glas en Kozijn Specialist te bepalen financiële vergoeding te voldoen.
- Indien Glas en Kozijn Specialist gehouden is tot betaling van schadevergoeding of boete of enige andere financiële tegemoetkoming in verband met onder meer enige tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen door Glas en Kozijn Specialist of anderszins is de aansprakelijkheid van Glas en Kozijn Specialist te allen tijde beperkt tot maximaal de aanneemsom of tot aan de som die aan de zijde van Glas en Kozijn Specialist in het voorkomend geval daadwerkelijk gedekt is door verzekering, en wel de hoogste van de beide genoemde sommen. De beperking tot maximaal de aanneemsom geldt ook indien de dekking van de verzekeraar verloren zou gaan door toedoen van Glas en Kozijn Specialist, bijvoorbeeld omdat zij een formeel vereiste, opgenomen in de polis, niet in acht neemt.
Artikel 6 Verplichtingen van de opdrachtgever
- De opdrachtgever stelt Glas en Kozijn Specialist in de gelegenheid het werk te verrichten.
- De opdrachtgever zorgt er voor dat Glas en Kozijn Specialist tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens. Glas en Kozijn Specialist geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.
- De opdrachtgever verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening.
- De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van Glas en Kozijn Specialist behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de opdrachtgever Glas en Kozijn Specialist hiervan tijdig in kennis te stellen.
- Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een omstandigheid die voor risico van de opdrachtgever komt, dan dient de opdrachtgever de daaruit voor Glas en Kozijn Specialist voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de opdrachtgever kan worden toegerekend.
- De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
- onjuistheden in de door of namens de opdrachtgever verstrekte gegevens.
- In geval van een tekortkoming van Glas en Kozijn Specialist bij de uitvoering van de overeenkomst wijst de opdrachtgever Glas en Kozijn Specialist daar schriftelijk op, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij Glas en Kozijn Specialist reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is.
- Indien de opdrachtgever wenst dat afval dat vrij is gekomen bij uitvoering van de werkzaamheden na voltooiing van de werkzaamheden door Glas en Kozijn Specialist wordt afgevoerd, dient de opdrachtgever dit vooraf aan te geven aan Glas en Kozijn Specialist. Glas en Kozijn Specialist zal hiervoor dan een post opnemen in de offerte. Indien partijen niets overeenkomen inzake de afvoer van dit afval, dient de opdrachtgever hiervoor zelf zorg te dragen.
Artikel 7 Beëindiging van het werk in onvoltooide staat
- De opdrachtgever kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of gedeeltelijk beëindigen.
- Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van de feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide staat.
- Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat zal Glas en Kozijn Specialist desgevraagd, tegen vergoeding, maatregelen treffen ter voorkoming en beperking van de schade.
- De opdrachtgever zal Glas en Kozijn Specialist de hem toekomende aanneemsom vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met de aantoonbaar niet geleverde en niet gemaakte kosten.
- Indien een prijsvormingmethode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was vastgesteld, vergoedt de opdrachtgever aan Glas en Kozijn Specialist de door Glas en Kozijn Specialist aan het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die Glas en Kozijn Specialist over het gehele werk zou hebben genoten.
Artikel 8 Meer- en minderwerk
- Indien partijen een aanneemsom zijn overeengekomen, dan kan de opdrachtgever nadat de overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen. Glas en Kozijn Specialist is nimmer gehouden hieraan gevolg te geven.
- In geval van door de opdrachtgever opgedragen meerwerk kan Glas en Kozijn Specialist aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de opdrachtgever tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de opdrachtgever dit zelf reeds had moeten begrijpen.
- Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300,00 wordt voor of bij de (aanvullende) opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in spoedeisende omstandigheden.
- Het ontbreken van een document laat de aanspraken van Glas en Kozijn Specialist respectievelijk opdrachtgever op verrekening van meerwerk respectievelijk minderwerk onverlet. In dat geval rust het bewijs van de opdracht op degene die de aanspraak maakt.
Artikel 9 Oplevering
- Het werk is opgeleverd wanneer Glas en Kozijn Specialist aan de opdrachtgever heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
- Het werk wordt in ieder geval als opgeleverd beschouwd: a) hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de opdrachtgever van Glas en Kozijn Specialist de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de opdrachtgever heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden en b) hetzij wanneer de opdrachtgever het werk (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
- Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
BETALING
Artikel 10 Betaling
- Tenzij partijen anders overeenkomen worden werkzaamheden als volgt gefactureerd, 30% bij opdracht en 70% bij oplevering van de werkzaamheden. Betaling dient te geschieden per omgaande bij opdracht en per omgaande na oplevering werkzaamheden. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
- Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden uiterlijk 8 dagen na verzending van de rekening.
- Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de opdrachtgever zijn verplichting terzake van de betaling daarvan niet nakomt, heeft Glas en Kozijn Specialist steeds de bevoegdheid zijn werkzaamheden op te schorten.
Artikel 11 Vooruitbetaling/zekerheid
- Glas en Kozijn Specialist is gerechtigd bij een opdracht boven € 500 en voor ten hoogste 30% van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen.
- Wanneer voor aanvang van het werk materiaal moet worden ingekocht voor een bedrag van € 1.000,- of meer, maar minder dan € 2.000,- zal opdrachtgever direct 30% van dit aankoopbedrag betalen als voorschot. Wanneer het aankoopbedrag meer bedraagt dan € 2.000,- wordt een voorschotbedrag afgesproken.
- Glas en Kozijn Specialist kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de opdrachtgever.
- Na het sluiten van de overeenkomst kan Glas en Kozijn Specialist op eerste verzoek zekerheid bedingen. Indien en zolang de opdrachtgever in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is Glas en Kozijn Specialist gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
Artikel 12 De eindafrekening
- Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient Glas en Kozijn Specialist bij de opdrachtgever de eindafrekening in.
- In geval van toepassing van de prijsvormingmethode aanneemsom bevat de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
- In geval van toepassing van de prijsvormingmethode regie bevat de eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de overige kosten.
Artikel 13 Niet nakomen betalingsverplichting
- Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren.
- Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan Glas en Kozijn Specialist rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 10 lid 1 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente bedraagt 15% van de overeengekomen factuursom althans is tenminste gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
- Glas en Kozijn Specialist is na verloop van de in artikel 10 lid 1 bedoelde termijn van ▪▪▪ dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien Glas en Kozijn Specialist hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten voor rekening van de opdrachtgever.
- Glas en Kozijn Specialist blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
Artikel 14 Opschorting van betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever pas het recht de betaling op te schorten nadat hij Glas en Kozijn Specialist in gebreke heeft gesteld en een redelijke termijn heeft gegeven om het gebrek te verhelpen.
- Het door de opdrachtgever op te schorten bedrag dient steeds in een redelijke verhouding te staan tot het geconstateerde gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek, heeft Glas en Kozijn Specialist het recht de in artikel 13 lid 2 bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte bedrag.
RECHTEN
Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud
- Alle door Glas en Kozijn Specialist te leveren en geleverde zaken blijven zijn eigendom totdat opdrachtgever aan al zijn verplichtingen jegens Glas en Kozijn Specialist terzake de betreffende, de vorige en volgende gelijksoortige leveranties, terzake door Glas en Kozijn Specialist verrichte of te verrichten bijkomende werkzaamheden alsmede terzake de vorderingen van Glas en Kozijn Specialist jegens opdrachtgever wegens tekortschieten door opdrachtgever in de nakoming van zijn verbintenissen jegens Glas en Kozijn Specialist heeft voldaan.
- Niet verwerkte materialen van Glas en Kozijn Specialist blijven in eigendom van Glas en Kozijn Specialist .
Artikel 16 Retentierecht
Glas en Kozijn Specialist is gerechtigd om in bewerking zijnde, reeds bewerkte of nog te bewerken zaken van opdrachtgever die het onder zich heeft, onder zich te houden tot voldoening van alle kosten die de Glas en Kozijn Specialist heeft gemaakt ter uitvoering van alle opdrachten van opdrachtgever, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voormelde of op andere zaken van opdrachtgever, tenzij opdrachtgever voor deze kosten naar het oordeel van Glas en Kozijn Specialist genoegzame zekerheid heeft gesteld. Alle aan de uitoefening van dat retentierecht voor Glas en Kozijn Specialist verbonden kosten, waaronder opslagkosten, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 17 Medewerkers Glas en Kozijn Specialist
- Opdrachtgever zal geen door Glas en Kozijn Specialist bij de uitvoering van de werkzaamheden betrokken medewerkers aannemen of benaderen om bij opdrachtgever, al dan niet tijdelijk, direct of indirect in dienst te treden, dan wel direct of indirect ten behoeve van Opdrachtgever, al dan niet in loondienst, werkzaamheden te verrichten gedurende de looptijd van de overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende de 12 maanden daarna.
- Bij overtreding van het onder lid 1 genoemde verbod dient Opdrachtgever aan Glas en Kozijn Specialist een boete te betalen. De boete bedraagt € 5.000,00 voor iedere overtreding, te vermeerderen met € 200,00 voor iedere iedere dag, of een gedeelte daarvan dat de overtreding voortduurt. De boete is onmiddellijk opeisbaar, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling of andere voorafgaande verklaring in de zin van artikel 6:80 e.v. Burgerlijk Wetboek nodig is, onverminderd de overige rechten van Glas en Kozijn Specialist op grond van de wet of de overeenkomst, waaronder in ieder geval begrepen het recht op nakoming van de overeenkomst en het recht om schadevergoeding op grond van de wet te vorderen.
GARANTIE
Artikel 18 Garantie door Glas en Kozijn Specialist
- Tenzij anders is overeengekomen, zal Glas en Kozijn Specialist gebreken aan het werk ten gevolge van een defect onderdeel vervangen indien het defect optreedt binnen de garantietermijn die Glas en Kozijn Specialist heeft bedongen bij de leverancier/fabriek van het onderdeel doch ieder geval nooit langer dan de leverancier/fabrieksgarantie of 12 maanden na afronding van het werk door Glas en Kozijn Specialist. In geval van vervanging wordt Glas en Kozijn Specialist eigenaar van de vervangen onderdelen.
- Indien er een garantie is gegeven en Glas en Kozijn Specialist kiest in het geval van een gebrek dat onder de garantie valt voor vervanging dan wordt uitsluitend het materiaal gratis door Glas en Kozijn Specialist geleverd. De eventuele loonkosten voor vervanging worden door Glas en Kozijn Specialist aan de opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij de garantie tevens ziet op een door Glas en Kozijn Specialist uitgevoerde werkzaamheden.
- De garantie zoals bedoeld in de voorgaande leden vervalt indien:
- gebreken aan het werk niet zo spoedig mogelijk nadat ze ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden schriftelijk aan Glas en Kozijn Specialist zijn gemeld;
- gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim van de opdrachtgever die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken;
- gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van Glas en Kozijn Specialist aan een derde opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan het werk voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de opdrachtgever zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen;
- de opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, tenzij hij gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten overeenkomstig artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet vervalt in het geval de opdrachtgever geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet tijdig betalen.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 19 Toepasselijk recht en forum
- Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
- De rechtbank van de vestigingsplaats van Glas en Kozijn Specialist is met uitsluiting van ieder andere rechtbank bevoegd over geschillen tussen partijen uit de overeenkomst kennis te nemen.